-
Receptionist
1. Uppgifter om löner, säkerhetsfrågor, avtal och yrkesorganisationer eller fackföreningar. (Hur ser lönen ut när man kommer ut på arbetsmarknaden, vart skall man vända sig för att få reda på frågor som rör avtal, säkerhet etc.).
Fram till 30.5.2014 är grundlönen för en receptionist i huvudstadsregionen 1752€/månad eller 11,02€/h och i dyrortsklass II är den 1744€/månad eller 10,97€/ h. Utöver grundlönen betalas:
- kvällstillägg på 1,03 €/h mellan kl 18:00-24:00
- nattillägg som är 2,02 €/h kl 24:00 -06:00
- söndagstillägg som är +100% hela söndagsdygnet
Arbetstiden: 111/3veckor för dem som jobbar dags- och kvällsturer eller 90h/3v om minst hälften av timmarna utförs mellan kl 01:00 och5:00.
Receptionisten kan vända sig till Servicefacket PAM för att få reda på frågor som berör tex arbetsavtal, arbetstider och arbetssäkerhet . På www.pam.fi hittar man även branschens kollektivavtal (”Matkailu- ravintola ja vapaa-ajan palvelut”)
2. Vad kan man jobba med? Hurudana arbetsuppgifter och arbetsplatser kan vara möjliga? (En del yrken kan vara branschs överskridande eller rätt nya vilket gör att arbetsmarknaden kan variera).
Vanligtvis jobbar receptionisten i receptionen på ett inkvarteringsföretag, men lämpar sig naturligtvis även väl som arbetare i en företagsreception. Infon på kryssnignsfartyg eller bokningsavdelningen kan vara andra alternativa arbetsplatser.
3. Hur kan man bygga på sin grundutbildning? Vem ordnar fortbildning, vart kan man söka vidare om man vill studera vidare?
Man kan studera vidare inom turismbranschen t.ex. på yrkeshögskolan Arcada eller Haaga-Helia.
4. Vad är det som ni branschmänniskor anser är det som är speciellt med ert yrke? Vad är det som ni speciellt vill ta fram och belysa?
Hotell är en spännande värld att jobba i. Man möter många olika slags gäster, ofta från hela världen och språkkunskaperna är därför guld värda. Att känna till olika kulturer och ha en vilja att hjälpa och betjäna andra är också bra förutsättningar för att klara sig bra inom branschen. Datorerna och dataprogrammena utvecklas hela tiden och bägge utgör viktiga verktyg för receptionisten, ett annat viktigt verktyg är telefonen. Viktigaste verktyget är ändå man själv som människa och den serviceinställning man har samt viljan att fokusera på kundens behov.